Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Saturday, March 6, 2010

Kesalahan & tips membuat baju...

Assalamualaikum..

Haaaa.. tajuk bagai nak rak, cam org yg menaip nie pengalaman berpuluh tahun dlm menjahit.. tapi sy highlight sikit.. apa kesalahan yg sy selalu pandang dengan mata sy bila sy buat kelas/ sy tgk org lain buat baju atau pon yg sy rasa2 cam tak kena dengan cara sy buat baju.

Pelajar2 kelas maxi sy terutamanya... sila beri perhatian take note benda nie & balik betulkan..

-bila lukis pola, mesti mesti & mesti lable setiap garisan dengan pengiraan. nie utk rujukan terutama bila dah lama tinggal & nak refer balik mudah & tak lupa.

-bila lukis pola, sy selalu dapat soalan.. pola nak kena tambah basi/kelim tak? bagi sy 10 alasan bernas kenapa perlu tambah basi/kelim bila lukis pola? pola hanya ukuran baju S-A-H-A-J-A! Tak termasuk ukuran basi/kelim!

-bila lukis pola, utk tanda ukuran.. sila guna tali tape. Jangan guna pembaris... pembaris hanya guna utk buat garisan. Apa jadi bila lukis pola guna pembaris? Ukuran baju akan cenderung TERKURANG ukuran sebanyak 1/8"

-bila gunting kain, selalu sy dengar/baca katanya dia takut nak gunting kain. Kenapa takut? awat kain tue boleh terkam org? Takut tersilap gunting... ehhh kan dah lukis pola? apa yg takut silap lagi? Dan kalau pun tersilap.. itulah baru namanya B-E-L-A-J-A-R! Belajar dari kesilapan ialah 'guru' yg bagus, sekali tersilap.. selamanya akan ingat. Dan sy selalu tekankan.. kalau baru nak belajar.. pertama, beli kain yg murah. kedua beli kain sy senang potong/tak lincin/lembut = COTTON! ~kecuali utk kelas maxi sy, nak tak nak kena beli jersey.. tapi belilah yg murah, sy beli kat nagoya & 14.80 shj per meter :p

-bila gunting kain,... bersambug. ada kerja urgent la pulak :p

4 comments:

Zuria Arshad said...

cam marah je, kak zura hehehe. Tips ni bagus, terima kasih bebanyak. Alhamdulillah itu yang memang saya amalkan sekarang :D

azima said...

Zuria..
x der lah mara, cuma caps lock & tanda seruan tue nak bg highlight lebih.. itu ajer. alhamdulillah..

Sellynna said...

wah bagus ni.. kita pon ade sifat-sifat yg mcm kak zura ckp tu.. lebih2 lagi takut salah gunting kain & penah salah pon.. sebab namanya pon BELAJAR kan? heheh..

azima said...

sellynna..
mana ada proses belajar tak buat salah... itu bukan belajar, itu meniru namanya :p