Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Tuesday, May 25, 2010

mak alah, ukul nie..

Assalamualaikum..

Sy ada satu beg plastik alaf 21, dapat masa sy dok gila novel dulu di jualan novel kat kilang alaf 21 kat Shah Alam tue. Ishak suka sangat beg tue. Anak2 sy nie jenis beradon...
~ sy tak tak nie bahasa utara ker tak, tapi kalau beradon tue.. sy bagi contoh:
Idris nak ikut abah dia gi kedai jer nie. Nak letak gel rambut, nak suh sikat rambut.. pastu suh buatkan rambut pacak :p. Tangan kanan pegang kereta mainan dia, pastue tangan kiri bawa bantal dia.. pastue nak jugak bawa selimut dia. Yang nak beradon tue pasaipa? bukan nak pi jauh mana pon.. itlulah beradon.

.. dua2 anak sy jenis beradon. Kalau nak keluar, pakat kutip macam2 nak bawak sekali.. nanti nak balik, semua pakat tinggal dlm kereta.

Beg plastik itu pagi smlm Ishak wat isi papan hitam, pemadam, mainan dia & bawak pi sekolah. Nak keluar rumah plak... beria2 dia nak pakai sliper sebelah lain, sebelah lain.

Nie lagi satu... anak sy jenis tak 'lekat' kalau beli sliper. Beli tak lama mana.. bawak gi jenjalan, yg sebelah cicir, hilang tak tau jatuh masa bila. So, sliper2 sebelah nie lah Ishak nak pakai pi sekolah & heret beg plastik isi barang2 dia tue.

Sampai sekolah.. kan smlm Isnin, maybe dia ingat smlm cuti lagi. Dah nangis plak tanak pi sekolah.... duduk kat simen luar sekolah, buat perangai... eeeeiii geram tau! Sy cempung & bawak masuk jugak dlm sekolah...

... balik dari sekolah. Nampak kami ajer, dia dah siap dah pakai sliper sebelah lain, sebelah lain dia tue. Dah nak masuk kereta, teringat lupa ambik beg plastik tue. Dah dapat.. seret beg tue sambil senyum sampai telinga.

Kekadang geram.. kekadang kelakar perangai beradon depa nie. Sy perli dia..
.. baru balik mengajar ker cikgu? ada anak murid yg nangis2 tanak pi sekolah tak tadi?

Dia sengih jer sambil seret beg tue. Singgah kedai beli karipap & makan.. nampak taman dah dia merengek nak pi taman. Abah dia kata... tak payah gi taman, kita nak kena balik cecepat.. nak siap pi tengok lampu kat i-City. Dia buat perangai baling karipap yg dia tgh makan tue.

Memang jadi satu kepantangan sy kalau tak hormat rezeki nie. Sy tampar tangan dia sekali... nangis & bila dah reda sikit, sy tampar tangan lagi sekali. Tak sempat cari tapak kaki, hati geram sesangat dah. Bg tau dia, tangan tue bukan Allah bagi utk baling makanan. Keluar kereta, sy tinggal dia, tak pimpin balik ke rumah tangan cam selalu. Rasaaaainn kamu!

Lama lepas tue, sy buka blog & sesaja tunjuk kat dia pic papan hitam yg lukis F1 & motor tue. Tapi tak sangka lak dia nangis nakkan beg tue yg tertingal dlm kereta. Sy angkat dia & bagi menyusu...sy tanya dia, tak cukup ker mak marah tadi? Dia tercengang.. sambil kata mak alah, ukul nie.. (mak marah, pukul nie) sambil tunjuk tangan pukul tangan lagi satu.

Sy senyum ajer.. dia dah 'faham' pelajaran hari nie. Sy tanya dia.. mak marah nape?.. dia asik ulang mak alah. Sy terus bg dia menyusu & sambil cakap kat dia.. mak marah Ishak pasal mak & abah gi cari rezeki, siang malam keje.. Ishak pi buang. Mak pukul tangan Ishak pasal tangan bukan guna utk buang2 rezeki, Allah marah tahuuu..



Dah siap2 nak gi i-City, dlm kereta.. sy still tanya dia. Sape marah tadi? dia ulang mak alah.. sambil tunjuk pukul tangan. Senyum ajer tgk dia.. biar dia tahu, apa yg dia buat salah & ingat betul2... sampai bila2.


~ Idris & Ishak di i-City..

--------------
Nie pic twisted neck yg sy jahit ituhari..


~ :p tak perasan cadar biru tak berlipat tue masuk jugak dlm pic..


~ sayang 1000 kali sayang, ituhari sy nak beli kain nie lagi utk sy... dah habis kain nie. Sedihh tahuuu... hitam & merah sentiasa cantik di mata sy, huhhuuhuhu.

0 comments: