Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Wednesday, April 7, 2010

Yess! Berjayaaa.. sy berjaya jua akhirnya!

Assalamualaikum..

Yaaa itulah perasaan sy smlm... sy gembira, sy rasa puas & sy sy rasa berbaloi. Tak siap2 gi kelas, tak sia2 lepas balik keje terus terkam dapur & uli tepung. Doh yg sy uli tue boleh buat apa saja, roti, bun dan jugak pizza. Disebabkan smlm sy lupa topap beli loyang... makanya sy buat pizza jer, kalau roti/bun banyak nak kena pakai loyang utk bakar.



~bahan tabur + sos cili, mayonis, keju ajerkk.. mix vege sy lupa beli :p

Masukkan bahan2, baru teringat mentega sy blm keluarkan dari peti sejuk... mentega keras kong kauu! Timbang mentega, campak masuk dlm bahan2 tue.. biar dia berenang dalam tue, cepat sikit lembut nngggeeee. Sementara nak tunggu lembut.. sy pi makan nasik dulu. Tenaga mau ada... nie sat lagi nak uli tepung nie :p

.. dalam pada sy pi makan nasik, si Idris nie dah ambil kerusi kecik dia buat lapik.. dia dah gerodek mentega tue. Sy bukannya tak bagi.. sat lagi leka mengacau, terjatuh dari kerusi cam mana? ngan mangkuk kaca plak tue. Nie lah antara satu sebab sy malas nak masak pape. Depa nie yg terlebih... mengacau segenap lorong.

Bila abah dia panggil solat maghrib dah tarik muka.. nie tengah syok kacau mentega nie, sayang nak tinggal. Nak mintak kita tunggu dia abis solat dulu.. dia nak masukkan bahan2. Yang si Ishak plak nangis nak mintak 'enen' pulak.

Sy bubuh semua bahan.. sy hangkut plak mangkuk kat depan. Sambil riba susukan ishak.. tangan sebelah gaul2 tepung. Tueee dia memang multipurpose! Lepas si Idris solat.. tengok sy dah menggaul.. dah dia plak sentap, dia dah pesan suruh tunggu dia tadi. Sy pujuk bagi senduk suruh dia gaul.. dah Ishak plak ambil senduk tue. Dah masing2 berebut senduk la pulak dahhh.... tak cukup gaul ngan senduk dahhhh nak gaul ngan tangan la pulakkkk!

Geram sangat tau.. dah la benda tue dah bubuh yis, nak kena uli bebetul tue. Sy tinggal dua2 pi uli kat dapur pulak.. hangkut mangkuk ke dapur pulak. Si Idris nak gaul sama jugak.. last2 sy suruh dia cuci tangan, haaaaa uli... nak uli sangat!







Yang si Ishak kat bawah dah nangis2 nak berdiri atas kerusi kecik jugak nak gaul sekali, last2 Ishak abah dia ambik & bawak pi cebok.



Macam2 hal lah depa nie. Uli tak lama mana pon... lebih kurang tak melekat di jari ajer. Geram pon sama sbb ramai mangacau. Last2 sy tutup & tinggai.. sy pi mandi.



Lebih kurang sejam tinggai, dia dah jadi lagu nie..



~ sy mengendap dia, tengok dia dok buat apa..

Masa bubuh dalam loyang, sy dah kelam kabut tatau buat lagu mana. Pasai bila sapu majerin kat loyang.. kita ratakan doh tue, dia berderot balik tanak terhampaq. Patutnya kena canai kot.. tapi masa tue sy dah cuak takut nanti lambat2 dia merajuk tak mau naik... terus sy tempek lebih kurang dalam loyang & taboq apa yg ada. Jadilah lagu nie...





Tunggu sat bagi dia naik dlm 30 min, bakaq yg dlm loyang 4 segi tue dulu...



Masa tengah bakaq nie, dia koi dok naik lagi.. koi gebuu jaa! Uuiii syokknya.. rasa2 jadi dah la tue! Masa nie.. 'kekasih cerah' sy dok hurut bahu sy... dia kata
'ermm nampak sedap.. macam u, u dah suci ker blom?'

.. buurrrrr 18SX. Kekekeke sy tipu!!

'kalau buat hari minggu.. boleh bagi jiran2' sebetulnya kata2 dia :)



.. dah masak jadi cam gini. Tapi yg nie terlebih garing..





Yang dua loyang bulat tue.. masa masak satu sy letak atas satu , bawah satu. Pi intai, sekali yang bawah tue dah hangus daa.. terlebih panas, tapi yg atas tue cantik elok. Yang 2 loyang nie jadi lagi tinggi naik dia & lagi gebu.. nak kena tinggai lama sikit la sblm bakaq.

Yang elok tue si Ishak bawak pi tadika, makan ngan kawan2 dia. Yang loyang 4 segi separuh dah di belasah tinggal separuh lagi. Yang hanguss... nie haaaa sy bawak opis, korek makan topping dia jerkk :p Len kali boleh buat lagi.. hangus ker garing ker takpe... kita belajar, janji jangan serik!

Ewahh... nasihat, macam pro :p

4 comments:

tun said...

salam...hamboi3x...terliuqnyer...

azima said...

tun...
waalaikum salam.. sabar2 yer tun..

orang diet nie memang dugaannya banyak... elok2 di elak tak masuk blog2/ web2 masakan.. alik2 blog menjahit nie pi tempek pic pizza la pulak lah kan...

jaga2 ayaq lioq tue, jangan tunjuk sangat... lap sikit.. :P

dalla said...

menarik..lazat..

azima said...

dalla..

alhamdulillah.. berkat menuntut, pecah rekod... 33 tahun tak pernah buat pizza :p