Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Tuesday, April 6, 2010

Sy jatuh cinta lagi..

Assalamualaikum...

Sy jatuh cinta lagi.. minta maaf agak berterus terang, tapi itulah kenyataannya...

... semalam bila sy pandang dia & dia pandang sy, sy tak dapat menolak perasan itu. Sy suka kan dia... betul-betul sukakan dia. Tak mampu sy nak kawal rasa hati nie.. lalu sy cair kat situ jugak!

Akhirnya dia jadi milik sy.. rezeki sy dapat dia, jadi..... jangan pisahkan KAMI.

Puiiii :p gaya cam ulat terlebih bulu jer, ada ker peribahasa tue? :p Alkisahnya, smlm lepas gi pej. pos.. sy gi lah kedai kain & sy cekup dia.



Dia yg sy maksudkan ialah kain yg sy rembat utk buat sarung sofa sy. Bukan sarung kusyen, tapi sarung sofa (slipcover) ... (slipcover) yg sy buat sblm nie dah habis tertarik benang. Al maklum.. kainnya murah sajork & ini pon murah jugekk :p Alhamdulillah.. murah pon murahlah, janji kita tak tagih minta2 kat oranggg...

~ nie lah wajah 'kekasih gelap' sy :p walaupun kedut2.. itulah yg ahkak suka nggeeeee. sekali pandang cam kulit pon iyer..



~ biarlah ber 'kekasih gelap' dengan mesin jahit ngan gunting ngan jarum ngan benang ngan kain .. ada gak faedah. Tapi utk 'kekasih cerah' yg laling satu itu dah cukuplah :p



Ituhari, masa sy masuk kelas langsir.. sy pi buat 3 set persalinan utk sliding door sy & masing2 kaler coklat cair (yg dah siap), meroon & turquoise. Dan bila nak buat slipcover nie dah jenuh cari kaler yg sesuai utk matchkan ketiga2 kaler tue . Sy nie tak berapa pandai sangat nak deko ikut konsep2 nie. Tak kuasa sy nak ikut konsep2 bagai... sy hanya pakai konsep mana dan & mana mampu nggeeee

.. tapi, utk deko.. sy pilih jugaklah kale biar sedondon & match serba sikit. Kang kontra sesangat.. jadi tadika la plak :p

Jadi bila terpandang kain nie di kedai smlm, sy terus berkenan.. seluk kocek & kira duit, cukup utk beli utk 15m. Selalunya sy tak bawa duit lebih kalau keluar, nie dah cukup.. kira memang rezeki lah nie.

Kalau lah tak cukup 15m utk buat slip cover 3+2+1 seater tue, sy ingat nak sambung kain murah2 jer sebelah belakang. Sofa rumah sy mmg sy letak rapat ke dinding.. tak suka sekat2 ruang ngan sofa, dah la rumah sempit :p

Semua plan dah ada dlm kepala.. cuma tunggu masa & minta2 sihat jer selalu. Insyaallah...

Semalam.. tengah 'kekasih cerah' sy & kawan dia pasang bell kat rumah sy, sy dok merebus ayam utk buat masak kicap nie...



Masa budak2 dulu, arwah mak bela ajer ayam.. daripada membazir buang nasi2 semalam.. baik bagi makan ayam katanya. Tiap kali raya.. nak makan sembelih ajer ayam yg mana ada. Lepas sembelih, arwah maklah selalu 'tebuk'... tebuk nie kira cam cucilah segala isi dalam perut tue.

Lepas tue celur ayam tue & sy ngan kakak yg tua setahun daripada sy tue ambil tugas cabut bulu ayam. Sy nie penggeli.. kalau tetiba jumpa binatang yg kaler merah tue, sy panggil tungau.. sy tinggal bagi kakak sy cabut bulu ayam sorang2 kekekkeke

Bara api dapur kayu yg ada lepas celur ayam tue, arwah mak guna utk buat layoq ayam. Guna dahan pokok kopi sebelah rumah buat semanggang. Sy ingat lagi, sy pernah tanya arwah mak.. kenapa ayam kita kena layoq, ayam yg jual tak layoq pon. Masa tue, sy fikir.. mesti ayam yg jual tue lebih sedap, ayam kita hitam tak sedap :) Arwah mak bagi tahu, ayam nie ayam kampung.. ayam kampung nie kan semua lecah dia pi, kan kotor.. bakar tue utk bagi bersih kotor2 tue. OOoooooicc....

Lepas layoq, abah sy lah yg akan besiang.. ~ siang. Dok jejauh la.. guna parang tajam tue, bila dah habis baru tolong arwah mak cuci ayam lagi sekali. Lauk kesukaan mestilah ayam masak kicap. Rebus dulu ayam tue sampai empuk... biasanya ambik masa lama, pasai ayam kampung kalau lagi tua & tambah2 kalau jantan tue lagilah isinya liat. Dalam periuk yg lain, tumis bawang, cili kering blend, kulit kayu manis, bunga lawang... dah tue curah masuk dlm ayam yg dah rebus tue & tuang kicap.

Rebus lagi sampai mesra.. selalunya arwah mak masukkan kentang sekali & nak dekat2 masak masuk bawang besar potong bulat. Memang sedap & manis.. tambah2 pulak air tangan mak! Isi ayam kenyal2 sikit, kuah kena banyak.. pasai selalu makan nasik, timba kuah penuh pinggan....

Bila dah tua2 nie.. sekali teringat nak makan, mana nak cari ayam kampung? Haiii.. tak dapat gading, tanduk pon jadiklah. Gi pasar carilah ayam2 tua/ ayam2 pencen.. ayam yg dah layoq dengan api & lumuq kunyit tue. Dapatlah rasa manis & liat2 ayam tue pon jadilah... buat penawar rindu!
~ rindu pada dia.. al-fatihah

2 comments:

rimbun said...

nampaknya kehidupan kita masa kecik2 dulu tak jauh beza.... dulu2 kitorg pon sembelih ayam kampung kalau nak makan ayam... mmg mak akan masak air guna dapur kayu n pastu buat rendam ayam tuh dlm air panas untuk buang bulu. then bara api tuh wat layur ayam. cuma selalunya kitorg wat gulai. masak kicap jarang2 jer sbb arwah abah mmg suka ngan kuah bersantan kekeke.. really miss that moment

azima said...

rimbun..

ooicc.. kampung di mana? masak kicap tue anak2 arwah mak suka, tapi abah lagi minat kari ayam.. pon bubuh kentang & masak kuah pekat2.

selalunya kalau sembelih ayam kena 2 ekor.. seekor masak kicap ayam & lagi sekor kari ayam.