Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Wednesday, November 2, 2011

sy jatuh cinta dengan lycra

Assalamualaikum...


~ before


~ after.. jubah leher bulat & tangan cekak getah (cekak ker cekik? :p)

Ada satu benda yang sy terlupa, dah berbelas tahun.. 15 tahun rasanya dan sekarang sy baru teringat balik. Idris kata buku teks kena pulangkan balik... makanya sy pun teringatlah zaman sy sekolah dulu...

... haiiii syahdu syahdat nyaa. Masa nak hantar buku sekolah nie lah kita boleh tengok sapa cermat dan sape tak cermat, sapa rajin baca buku dengan sapa malas baca buku :p

Kalau hat rajin baca buku... bila menengokkan keadaan buku tue, sampai lunyai. Kiranya kita boleh andaikan dia khatam habis lah buku tue... khatam dari kulit hingga ke kulit. Tinggal tak rendam dalam ayaq & buat ayaq penawaq jer lagi.. hohohoohh.

Sy dedulu.. kalau tak ada telinga anjing kat buku tak sah. Ada jugak yang lekang kulit... kiranya kami memang rajin baca buku dulu :p Tapi bila masuk sekolah menengah, tiap kali masuk sekolah, dapat buku ajer.. kakak-kakak nie dah ajaq macam mana nak balut buku.. hujung tahun masa pulangkan buku, elok lah sikit.

Kalau dulu-dulu, kami balut buku... beli plastik dalam bentuk meter macam kain tue. Balik rumah, letak buku atas plastik tue & potong plastik... ikut lah nak besaq banyak mana. Pakat balut lah kami.

Tapi selalunya bila pulangkan buku... kami pi londeh balik plastik tue. Balut buku hat yang akan dapat tue pulak. Mana aci.. senang sangat lah orang yang akan dapat buku tue nanti, hang balut lah sendiri :p

Sy dah tinggal alam sekolah dah lama & anak-anak buah punya buku pun sy tak perhati sangat. Bila Idris sekolah ituhari, abah dia beli plastik yang siap dah untuk balut buku... amboiiii senang sungguh la nie. Apa nak semua ada...
~ tapi dalam senang-senang... mak dia pemalas jugak! :p

-------------
~ Anak sy, Ishak lable kan ustaz don tue sebagai ustaz mak nnnggeeee. Tapi yang kelakarnya.. cara sebutan tue, ustaz don kepada ustaz doing... ehh ada -ing pulak disitu. Lable ustaz mak tue.. macam mak yang punya pulak, LOL.



Ok cerita tentang baju nie....

... dulu sy mengelak sungguh kalau orang nak tempah baju dengan ada potongan pada bahu, pasal finishing untuk leher tue.. sy fail.

Kalau buat teknik ambil bias seam allowance, amatlahh tidak kemas untuk lycra (atau jahitan sy yang tak cantik? hohhoho) . Selebum-sebelum nie sy buat jubah untuk jubah aladdin & butterfly tue tak ada cutting pada bahu & ketiak pon tak ada... sy ambil kain lapik leher macam buat baju kurung jer.

Tapi ituhari, sy cuba buat satu blouse... haaaa kau, mudah sungguh buat finishing leher bulat guna kain lycra... ini membuatkan lagilah sy jatuh cinta dengan lycra (giler ekk... giler kan berjenis-jenis :p)

0 comments: