Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Friday, November 11, 2011

Alhamdulillahhh...

Assalamualaikum...

Hari selasa selalunya hari cuti untuk sy memasak :p Sy biasanya ke pasar andalas sebelum balik kerja. Tapau makanan & beli lauk untuk seminggu akan datang.

Selasa lepas, sy beli dua bungkus nasik + ayam berempah & add 1 ketul ayam.

Pada asalnya sy ingat RM 4.00 + RM 4.00 + RM 2.00 = RM 10.oo.

Rupanya, RM 4.50 + RM 4.50 + RM 3.00 = RM 12.oo.

Terpelengong jugak kejap. Ayam nya tue seketui tak besaq mana pun, ngam-ngam 3 jari pun dah RM 3.oo. Selalunya yam goreng seketui dalam RM 2.00 jaaa.
~ terpelengong.. terpaku/terkedu/terdiam sekejap.

Sy ada 2 corak pemakanan..
~ hauhauhauuuu... corak pemakanan, kau mampoo? :p

... ada 2 corak pemakanan, kalau sy makan ayam di rumah.. sy pilih part-part tulang sikit sebab bahagian nie lebih berperisa. Kalau sy makan kat luar, sy pilih dada.. part yang lebih isi! :p

Nasib baik pilih yang isi, kalau tadi pilih yang tulang?

Hebat, bebetul hebat, depa memang cukup cekap dalam bab selaras menyelaras nie. Tapi kita tak boleh pi marah dia, dia boleh kata.. kami beli ayam, sekilo pun dah 7 ringgit lebih kak, takkan kami nak jual ikut harga dulu?

Kat pasar andalas tue, sy perasan dua tempat yang jual ayam. Satu yang tukang chop ayam tue selalu pakai cap & sebelah dia ada jual daging sekali... harga ayam sekilo dua minggu lepas RM 7.30. Yang lagi satu kedai yang ada dua bro yang pakaian, rambut, chopping board & cara dia buat kerja pun kemas & bersih. Kat dia sekilo RM 7.50...
~ mungkin RM 0.30 tue harga yang harus dibayar untuk kekemasan & kebersihan kot..

Ok itu kat pasar andalas. Harga ayam kat pasar pandamaran pulak, sekilo boleh dapat RM 6.30. Beza dok ada dalam RM 1.00, awat jadi lagu tue? Pasai tak pantau lah.. kata hari tue pumpang pum pang kata nak pantau, tapi pantau apa pun tatau.

Hari tue kat tv, sy tengok depa duk compare harga-harga barang. Harga ikan kembung sekilo depa tulis RM 5.00 naik kepada RM 6.00. Tapi kat pasar, sebelum-sebelum nie sy tak pernah jumpak lagi ikan kembung sekilo RM 5.00... harga ikan kembung kat pasar la nie rm 7.00.. kalau ada yang 6.50, itu ikan kecik-kecik atau pun ikan yang dah nak pecah perut.

Hari tue duk sembang-sembang dengan partner sy, harga barang makin naik. Bukan lah nak mengeluh... tapi yang naik gaji tue, menyebabkan kenaikan harga barang. Kami-kami yang mana kerja swasta nie jugak yang duk melopong.

Tapi duk pikiaq pi pikiaq maii... hikmah tue ada. Ishak dah tak pakai lampin pakai buang, kecuali nak tidoq saja. Dah jimat kat situ... drypers sekarang satu pack berapa? RM 35.00 satu pack. Susu anak-anak pun dah tak banyak... depa dah kurang minum susu sekarang.

Tambah pulak kawasan perumahan sy apartment. Tapi meter air sekarang dah tukar daripada meter pukal ke meter SYABAS... dapatlah merasa air percuma tue. Selalunya bil air sebulan RM 30.00 ++ tapi bil bulan lepas tak payah bayar.

Benda-benda macam nie lah yang buat sy rasa bersyukur sangat. Dalam merasa kepayahan, tapi Allah permudahkan jalan. Janji jangan lupa kat Dia. Kalau kita rasa susah... ada lagi orang yang lebih susah daripada kita.

Macam cerita orang dulu-dulu, beras dalam rumah dah habis.. duk pikiaq nak bagi anak makan apa lah nie. Tiba-tiba teringat ada ubi kayu bawah dapuq. Boleh lah rebus & bagi anak-anak makan.

Alhamdulillahhh...


~ ini lable cloth untuk baju-baju sy akan datang.. alhamdulillah.
~ video yang dalam entry sebelum nie tue.. cara sy jahit seluar atau part-part yang senang tetas. Tak perlu tekan butang undur belakang, cuma sambil jahit, sambil tarik ke depan untuk dapatkan jahitan yang berulang.

0 comments: