Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Friday, November 11, 2011

Daging goreng kunyit style acik hang!

Assalamualaikum...

Semalam, balik dari kerja... buka pintu rumah jer, terus terpa kat peti sejuk. Defrost daging yang dapat masa korban ituhari. Hampa punya daging habis dak lagi? Kalau belum & ingat nak masak sempoi2 boleh cuba masak nie.

Sy kalau pi kedai makan, nampak lauk nie selalu ambik. Kalau tak daging, ayam.. sempoi tapi sedap. Bagi masin kuat sikit & makan dengan nasik panas... nak lagi dramatik kalau depa bubuh cili padi tergolak-golek. Masa makan...... cetttt pi gigit cili padi tue sikit bagi pedas. Syokkkkkk...

Dok pikiq, depa masak lagu mana lauk nie? Hari tue masa pi tolong orang korban, sy dan belajaq masak nie...ooohhh, lepas nie pakat tutup kedai habih laaa, acik hang dah pandai masak, kater koooo.

Masa nak potong daging baru perasan... daging hat nie terkena part yang liat-liat sikit. Tak kisah lah... gigi bercupak, pakat gonyeh lah makan nanti. Nak hiris gading nie, sy selalnya tak defost lama, agak-agak beku lagi dah start potong. Baru senang nak potong daging bagi nipis masa tue.

Masa duk potong agak2 separuh, kuali letak dah atas api... nie nak bagi cepat nie. Bubuh daging macam tue saja, tak payah bubuh minyak. Bubuh kunyit & bawang putih (sy tak bubuh pon semalam)... lebur atas api macam tue saja & masak sampai ayaq daging tue kering.

Bila dah kering, baru tuang minyak & garam... kiranya kita dah nak menggoreng nie. Bagi kecut sikit daging, masukkan bawang yang dihiris, kalau nak bubuh sayur yang lambat masak macam carrot, kacang panjang ker, boleh masuk sekali. Sy tak bubuh apa pun sayur... tapi bila last dah nak masak, sy tauk cili padi (tak potong pon cili tue) tomato, daun sup & daun bawang.



Dah siap daging goreng kunyit style acik hang... tomato 4 sure ada & sayur potong besaq2 sikit, senang anak makan depa kutip perasing. Tapi hat semalam tue liat sikit takpalah masing-masing gigi bercupak :p & kelihatannya kurang garing... tak dan nak garing, lapaq nasik sangat-sangat dah!

Nak lagi dramatik boleh kot bubuh lada hitam.. atau bubuh kicap sikit ka. Sy kalau memasak.. kicap & lada hitam itu rencah yg sy kira sedap lah tue. Sajalah kot-kot sedap... masak memanjang menderhaka tak ikut resepi. Memasak ini seperti seni... tak kisah lah nak buat macam mana pun janji sedap :p

0 comments: