Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Tuesday, June 1, 2010

.... acik nak pi sana bukak kilang kicap lah!

Assalamualaikum..

Ehhh.. jangan luper yer jeling2 entry sale utk bulan Jun nie. Tanak nanti dah masuk July, ada yg melepas & tanya still ada diskaun.. sy dah la kedekut nak bg diskaun2 ni :p

.... sebab :
~ nota nie ahkak ajer yg jual. yg nak.. kena bayar jugak walau tak der diskaun pon. kejam kan?:D

Tadi sy dok sembang ngan anak buah sy kat YM, ajaq memasak.. nnggeee. Abisla, gaya tanya pon kat acik dia yg masak main campak ikut dan nie. Tapi sy kalau memasak mmg tak boleh bagi muka, main campak2... bersilat keletung kelentang.

Kalau sy dok pedo masak... sure cemplang!
~ cemplang tue bahasa jawa bukan bahasa utara yer. jangan tanya nak bunyikan cam mana.. almaklom, utara cakap jawa... ke laut perginya nanti. maksud cemplang : tak kena/tak cukup rasa.

Sy mengajar masak black paper chicken versi terangkattt! Sambil dok menaip.. perut pon sama terasa lapaq. Dok beria mengajaq.. dia pulak kata kat Mesir takda kicap katanya. Ahh sudahh.. mungkin boleh ganti ngan asal, tapi asal manih katanya. Boleh la kott........ tak ada rotan, akar pon menjadik.. tambah garam bagi masin sikit.

Resepi kedua masak mamak.. acik, atih, angah dok buat resepi nie kalau nak berkelah kat mana2. Sempoii boleh makan ngan nasik/ roti kata sy. Tapi sekali terpikir, masak mamak pon pakai kicap jugak. Apa nak buat.. dah hantu kicap :p Tapi kalau dah manih... sy suruh tukaq nama... masak mamak madu! Kuk kik kuk kik gelak kat YM, nasib baik gelak kat YM tak da bunyik.... acik nak pi sana bukak kilang kicap lah kata sy! Sampai senak perut2 kontrol gelak tak bagi lepas...

.. haduiii petang2 dok cakap pasal masak black paper, masak mamak.. memang sungguh2 menduga perut. Dan dan tue boleh pedih perut.. lapaq! Sy YM pulak kekasih sy mintak singgah pasar mlm sebelum balik nanti.. beli ayam, nak buat black paper.. kebetulan daun sup & daun bawang banyak dlm peti sejuk kata sy. Dahhhh jangkit pulak ngan org tue sekali lapaq jugak... kekekeke.

Sblm nie sy ada pos perencah kat anak buah sy & dia buat masak kerutuk. Lincin katanya! Sy mencelah kata sy masak kerutuk ituhari tak berapa sedap.. pasal perencah banyak ayam 500gm saja, pekat sangat. Dia mencelah kata dia masak bubuh ayam seekor... patutlahhh, pakat gelak kuk kik kuk kik...

.. masak tak bubuh pon gula merah, sana tak ada gula merah katanya. Sy pon tak bubuh.. masak yg bubuh bahan2 sikit2 nie memang buat sy rasa leceh. Sy akan menderhaka tak ikut resepi, pakat gelak kuk kik kuk kik lagi.. betul kan? masak kalau bahan itu sikit, ini sikit... nanti yg balance tue nak buat apa? Pakat berkededek, berceretet dlm peti sejuk tak tau nak buat apa...
~ haaa.. berkededek & berceretet baru bahasa utara. maksud berkedekek : berlambak-lambak, berceretet : bersusun-susun

Ok, nie pic masa kat Melaka.


~ sblm bertolak..





Panas tul kat Melaka & kebetulan hari tue ada perasmian sukan aper ntah... haduii jem memanjang, pening kepala sy.



Balik singgah Pedas.. hujan selebat2nya, mmg tak ada rezeki nampaknya. Dan harap2 bolehlah itu dijadikan alasan utk kesana lagi :p...

4 comments:

rimbun said...

uih mcm kelas bahasa utara plak kekek.. diselitkan dengan bahasa jawa kui kui

azima said...

che rimbun..

identiti di azimadiyshop :p

Sellynna said...

saya dah jd org johor pon tekedek2 nak blaja bahse jawa.. sampai dorg suh buat nota kecik.. tiap2 kali tak paham, tulis dlm nota hahah..

azima said...

sellynna..
my MIL rajin & suka translate kalau ckp bahasa jawa.. bila ahkak buat muka blur, tapi kena gelak dulu seround :p