Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Saturday, April 9, 2011

Lalu kita rasa letih dan lelah...

Assalamualaikum...

Pernah tak satu hari anda terfikir... ada lagi orang baik-baik dalam dunia nie yer!

Hari ini, kita selalu ingatkan pada anak-anak kita, tanak bercakap dengan orang yang tak kenal, keluar sekolah tunggu sampai abah/mak datang.. tanak merayau pi mana-mana, kalau orang kasi makanan atau apa-apa barang tanak ambik dan lain-lain...

.. kita sedaya upaya ganti perkataan jangan itu kepada tanak (taknak), tak mahu, tak elok dan sebagainya kerana kita selalu fikir perkataan jangan tue satu larangan & benda yang selalu di larang tue lazimnya teringin sangat nak buat...

Sebenarnya... ramai lagi orang baik-baik dalam dunia nie. Jika terjumpa tue, kekadang membuatkan kita rasa termalu pulak.

Kejadian yang baru.. masa sy di KLIA. Anak sy, Ishak menangis sebab tak puas main kat playground yang ada kapal terbang, sebelah restoran KFC tue. Masa perjalanan balik tue dia jalan agak ke depan sebab merajuk dengan sy sambil menangis.. kejadian tue betul-betul kat convayer laluan pejalan kaki tue...


.. keadaan seperti macam si Ishak nie terpisah & menangis mencari mak abah dia yang hilang. Ada sorang nie dari arah bertentangan.. berkata, anak siapa tue? mana mak abah dia? awak ker? Alamakkk... sy cecepat lari dapatkan Ishak, masa menunggu bayar parking pon orang dok perhati... agaknya untuk pastikan yang budak yang menangis itu tak sesat & sy betul-betul mak kepada budak itu.

See, ada lagi orang yang baik dalam dunia nie... agaknya mereka risau.

Lagi satu, masa sy di R&R... sy mandikan anak sy di paip air berhampiran wakaf. Walupun budak, tapi tak manis rasanya mandi berlengging. Sy mandikan anak sy dalam keadaan memakai lampin pakai buang. Bila dah nak siap.. sy selindung-selindung cuci & siapkan mandi. Tapi sy terasa sy ini ibu yang bodoh bila ada yang berkata, macam mana lah mandikan anak pakai pempes?

See, ada lagi orang yang baik dalam dunia nie... walaupun ayat mengguris hati, tapi keprihatinan itu ada...


Satu lagi cerita masa sy bujang dulu.. balik kerja malam & sy lintas jalan tapi kurang berhati-hati. Lepas bagi satu hon yang panjang.. dia perlahan kan kereta sambil berkata, adik ada masalah ker dik? kenapa nak bunuh diri?

See, ada lagi orang yang baik dalam dunia nie. Prihatin tue ada tapi ayat macam kurang asam boi sikit, geram tau....

Kadang-kadang kita susah untuk ubah persepsi bila tengok orang lain macam sikit lalu kita beranggapan yang bukan-bukan. Kita ingin mula dengan diri sendiri, sentiasa beranggapan yang baik-baik selalu, tetapi seringkali kita beranggapan baik atau berbuat baik.. yang sebaliknya berlaku.

Lalu kita rasa letih dan lelah...

2 comments:

Kuazue Mohamad said...

betui tu azima...
arwah mak selalu berpesan...
"selalulah bersangka baik dgn semua nya.. terutama yg ESA.. even benda tak baik terjadi.. mak akan marah kalau kami salahkan or anggap yg terjadi sbb sesuatu.. selalu mak kata. yg terjadi sebab kita yg lalai.." so moral of the stori.. kita kena wat baik selalu..n anggap semua org baik.. tapi kena tgk tmpt na... wakaka...

azima said...

che kuazue..
kan? selalu salah tempat :p