Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Wednesday, April 20, 2011

Aiskrim Malaysia... ada thrill & mencabar daya ketahanan :p

Assalamualaikum...

Dek kerana sy liat cas handfon, makanya tak dapatlah nak upload pic baju yang sy jahit & snap pagi tadi. Jadi kita KIV dulu hat tue....

Nak cerita satu aktiviti malam yang kami adik beradik buat, lazimnya selang sehari. Dulu, masa kecik lagi, kami antara rumah yang jual ais batu..
~ kami panggil ais ketoi :p

& aiskrim Malaysia nie. Jadi, malam lepas kakak ajar kami mengaji... nie lah aktiviti kami, tolong buat aiskrim. Dek kerana kami nie kecikkk lagi & tak berapa pandai ikat, kalau ikat mesti jadi kendoq
~ kendoq tue maknanya tak tegang lah..

.... aiskrim tue. Jadi lepas kakak isi masuk air dalam plastik aiskrim tue kami, akan tolong pegang sementara kakak sy yang lagi sorang akan ikat. Macam-macam perasa kami buat.. untuk jual & juga untuk makan sendiri.

Sy tak berapa ingat berapa harga aiskrim tue kami jual dulu. Tapi yang paling sy ingat... balance air yang tak cukup untuk buat sebatang aiskrim selalu jadi rebutan antara sy & kakak sy yang umurnya tua setahun daripada sy tue. Kami tue merujuk kepada sy & dialah.. kawan sy dok bergaduh masa kecik-kecik dulu :p


(sumber: carian internet)
~ ais krim asam masin (asam boi), gigit sikit kat hujung & hisapp... aduhaiiii.

Bila air tue tak cukup untuk buat sebatang aiskrim, jadinya aiskrim tue pendeklah daripada yang lainnya. Pendek & comel... makanya masing-masing pakat dok chop dulu. Tapi bila dah keras, alih-alih orang lain dapat dulu, tak ker bergaduh?

Kalau nak dibandingkan, bergaduh ngan dia masa kecik dengan anak-anak sy bergaduh... sy ngan kakak sy tue lagi handal bergaduh.... kikikikikik. Pukul, tarik rambut, cubit, mencarut :p semua ada.. ikut sedap ajer. Tapi itulah, mai ke anak sy... depa berebut sikit ajer, mak dia nie dah berangin. LOL..

Tapi memang respek lah mak-mak dulu besarkan anak-anak. Dengan anak-anak yang berceretet, dengan lasaknya, dengan 1001 perangainya, bukan calang-calang. Kalau teman ader anak 6, maunyer teman duduk hospital bahagia sanerr... tekanan perasaan. LOL...

Bila memikirkan pasal aiskrim Malaysia nie, sy pun ringankanlah tangan membuatnya untuk anak-anak sy. Asyik lalu depan 99 ajer nak aiskrim.. mana larat :p



Tapi sy buat versi yang dipermudahkan & dipersingkatkan lah.. macam tak biasa :p



Tapi sy terfikir, agak-agaknya dek kerana terbiasa nak mempermudahkan & nak mempersingkatkan tue membuatkan anak-anak sekarang kurang lasak. Ok, contoh yer.. kami dulu tengah bermain, lari sana.. lari sini. Bila rasa dahaga, masuk rumah & ambil aiskrim nie sebatang, tak der bukak dengan gunting atau pisau. Samaada kami gigit kat hujung atau gigt pada simpulan tue & pulasss sampai putus.... tue sebab gigi kuat.

Contoh lain, kalau dulu tengok buah jambu yang jenis kecik & bila masak isi dia merah tue, kat pokok Maklang.. kami panjat ikut selamber rock ajer. Tak kira hang lelaki atau perempuan, kalau kata budak tue.. semua tahu panjat pokok. Kami rekah buah & terus makan atas pokok tue jugak. Apa barang nak suruh mak kopek kan, belah & buang kulit bagai. Mana ada thrill & mencabar daya ketahanan :p

Anak-anak sy, nak makan buah kena kopek kulit, belah & baru makan. Kalau ayam goreng terlebih garing sikit & keras sikit.. dahhhh tak pandai nak makan. Manja betul..

... Ishas & Idris, siaplah hampa.. Mak balik kerja nanti, mak beli sebijik tembikai, hampa kena rekah sampai boleh!
~ meahahahaha.. abislah nanti orang kata gila! LOL...

5 comments:

ct N honey said...

teringat masa kecik2 dulu bila baca cite ni...dulu 10sen sebatang.sekarang ni emak saya kena jual 20sen sebatang,baru balik modal.lagi pun emak mmg pandai ikat sampai kehujungnya...dpt panjang aiskrim tu jadinya..

.:mama dhia a.k.a Yana:. said...

salam kenal..
dapnyer icekrim malaysia tu..
dulu paling suke nenek wat icekrim nenas..sedap...ish..terliur plak..

Mila@Rimbun said...

nostalgia sungguh, dulu2 kalau nak makan manggis ke.. langsat kerr.. mmg hentam panjat jer, makan atas pokok.. emm bestnyerrr. kalau sekarang nak memanjang, sekah dahan maggis kut wakaka

Yana@Noni said...

memang beruntung sangat kiter zmn kanak2 coz mak abah x pernah sekat nak main ape...panjat pokok...main dlm parit..harung air banjir...dapat rasa sume tu...nak dibandingkan ngan anak2 sekarang sume nak disekat sbb bimbang..tu yg depa2 ni manja sgt..hehehe

azima said...

che ct.. haah, kalau yg cekap boleh ikat sampai hujungg sekali, la nie gula mahai.. dulu2 boleh la 10 sen :p

che mama dhia... sy suka ais krim cendoi & asam masin.. sedap

che mila...mau patah dahan, ahahaha.. sy ingat lagi, tapi dapur rumah mak sy ada pokok cermai & tinggi dia lebih tinggi dari bimbung rumah.. masuk sekolah menengah sy dok panjat lagi.. eekkekeke.. tp kena tengok line clear lah, baru boleh panjat... cerita pasal pokok cermai... dulu suka buat sarang kerengga daripada daun cermai :) :)

che yana... anak sy, 24 jam rasanya kunci pintu. kalau weekend ajer kot buka.. tu pon grill kunci gak lagi.. ehhehhe beringat.