Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Monday, April 18, 2011

kurang produktif... tapi lebih kepada melepaskan lelah.

Assalamualaikum...

Dah lama tak cerita pasal anak-anak sy...

Idris.. dia macam biasalah, pagi bangun puluk 6.30 mandi. Kekadang tersandar atas toilet bowl dulu... sambung tidur, kiikikikik. Bila abah dia laung, idrisss cepat mandi. Mandi kejap & keluar, kekadang tue perasan rambut pon tak basah.. aduhai. Lepas mandi & sebelum pakai baju, berbungkus kejap dalam selimut, sejuk. Dia macam abah dia alah pada sejuk. Kalau sejuk sangat asyik bersin. Lepas pakai baju, solat & pekena dulu sebotoi...

.. ya, dia masih menyusu botol, hehehhehe.. dah darjah satu menyusu lagi. Sy pon tak paksa sangat dia tinggal menyusu & dia pon tahu malu, menyusu hanya kat rumah :p

Sebelum hantar ke sekolah, abah dia beli apa-apa kuih yg dia nak. Transit ke taska & petang dia beli sendiri apa yg dia nak kat kantin. Kekadang tue geram jugak kalau balik sekolah hanya mainan atau kekadang jajan yang pelik-pelik yang dia beli. Nie mengingatkan sy pada tabiat sy masa sekolah dulu.. duit belanja sekolah buat beli baju anak patung kertas :p :p

Ituhari ada latihan kebakaran di sekolah & dia sungguh bersemangat, sebab dari dulu dia nak jadi bomba. Dan itulah ayat yang sy pakai kalau nak suruh dia makan banyak atau lasak-lasak sikit.. nak jadi bomba kena makan banyak sikit, baru lah kuat. Kena berani, tanak merajuk-merajuk selalu :p

Ishak.. dia pon masih menyusu badan lagi, tapi menyusu botol dah kuat sekarang. Mungkin sebab air susu badan dah makin kurang. Dah tiga tahun lebih dah dia... ituhari abah dia kata, Ishak kena kawinlah kalau nak menyusu sampai ke tua! Ahahahahaa... dia cam biasalah, gelak & cakap sportinglah abah :)

Ishak dia jenis yang bangun pagi, abang dia bangun pagi dia dah terjaga & sendiri minta nak mandi. Masih lagi mengajar dia tak pakai lampin pakai buang.. kekadang tue terbabas, kekadang tue kejap-kejap nak kencing. Tapi kencing ada lah dalam tua tiga titis. Agaknya tak pandai nak tahan lagi bila rasa geli nak kencing tue :p

Hujung minggu lepas.. dia sibuk tolong abah dia bertukang & kebetulan sy tak pakaikan dia lampin pakai buang. Dua tiga kali cakap kat abah dia nak membuang.. tapi hasil tak berapa memberansangkan. Pakaikan lampin pakai buang baru buangan dia tue cantik & lawas. Ahahahaha.. dah jambannya tak ada, janggal agaknya :p

Dia selalu memuji sy & kalau sy nak marahkan dia.. dia akan tanya sy, mak senyum ak ak tak? Kalau sy cakap senyum, sy kena senyum pada dia & sy tak jadilah marahkan dia tue. Kekadang dia ajukkan kami juga untuk buat sesuatu dengan gunakan kod panggilan antara sy & kekasih sy.. betuah betul budak tue.

Kalau kedua-dua nie memasing tunjuk perangai... tanak mandi, tanak solat, tanak dengar cakap, tanak duduk diam-diam. Senang saja, sy suruh depa pindah pi duduk rumah 'kap lam ya nga' depan tuh. Mak bapak depa tak bising kalau anak-anak tanak mandi, tak pakai baju, tak kisah kalau nak bergaduh, tak kisah kalau buat bising... nnggggeeee.




~ malam sabtu, family gathering.. BBQ itik dll. Ishak baru lepas nangis... malu jatuh longkang :p





~ ahad pagi, letih dah mengadap mesin jahit... cabut rumput, susun pokok bunga, rehat-rehat & makan di wakaf. Pokok bunga sy pon banyak yg dah kembali ke syurga.. hhuhhuh.

Weekend lepas, kurang produktif... tapi lebih kepada melepaskan lelah.

2 comments:

Mamarempit said...

hehehe....anak akak...taun lps sblm bulan puasa dia stop membotol....malu katanya....

kdg2 sy rasa cam cpt sgt dia membesar...belum puas rasanya nk tukarkan lampin, bancuhkan susu...mandikan....buai...ahhh...

azima said...

che mamarempit..

nak kena oder baby lagi sorang nampaknya tahun nie rasanya tue... :p