Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Thursday, April 7, 2011

Inilah kisah tangkoi & menangkoi.. Dan inilah cara kami berpesta!

Assalamualaikum..

Sy excited sangat bila tengok pic nie..



... alat ini lah yang dinamakan tangkoi. Tangkoi tue diperbuat daripada buluh & jala. Ada satu buluh panjang (galah) sebagai pemegang & 2 buluh yang di silang untuk diikat pada 4 bucu jala. Caranya mudah saja... cari mana tali ayaq yang rasa-rasa ada ikan, rendam tangkoi dalam ayaq & tunggu sat..



.. bila rasa-rasa ikan macam berenang main-main dalam jala tangkoi tue, angkat lah. Jala yang melendut tue akan memerangkap ikan dalam tue. Alih tangkoi ke bataih tali ayaq & kutip ikan.. bubuh dalam guni baja atau timba.

Habih la.. tak faham nuhh, intermediate sangat bahasa utara katanya :p

Benda simple ajer... celup & angkat & kutip. Itu ajer.

Parit tali ayaq kat tepi rumah sy.. ada dua. Yang paling hampir kami panggil parit ta*k, nnnggeee... pasal parit nie hampir dengan rumah-rumah, jadinya segala mak neka pi buang dalam parit nie. Dan kalau dulu-dulu tandas pon anda boleh nampak di tepi parit nie.

Ini cerita dulu lahh.. masa tue mana ada mana ada plastik, lampin pakai buang dan lain-lain yang susah nak reput. Sampah yang dibuang pon sebenarnya bagus untuk rantaian alam dan manusia. Termasuk yang daripada tandas tue! Kihkihkihh...

Serius sy ingat lagi... kalau dulu pi kedai runcit tok wan lit kat dalam kampung... depa bubuh barang dalam kelongsong kertas lebih kurang macam nie..



... imagine lah macam nie, macam nie lah lebih kurang. Kurangnya banyak, lebihnya sikit!

Ahkak kayuh basikal & tongkat basikal depan kedai. Dengan berseluar katak..
~ seluar pendek atas daripada lutut, yang budak-budak pakai tue kami panggil seluar katak :p

.. & baju t-shirt, betis jangan imagine gebu & mulus sangat seperti dalam pic... imagine ada setompok dua parut saiz sekupang sana sini! Thehheee...

... rambut ikat satu ekor kuda jalan cepat-cepat ke pintu kedai.
~ shades? jangan tanya pasal shades, masa tue lap hingus bagi kering pon tak pandai lagi. LOL...

Kemudian melaung..

"tok wannnnnn.. " wann nya tue panjang berlagu, bila tak ada sapa keluaq, laung lagi.

"nak beli gula sekilo.. " tok wan lit pon ambil kelongsong kertas yang dibuat daripada surat kabar lama tue, masukkan gula & timbang. Kemudian dia pi kat kaunter & hentak- hentak kelongsong kertas tue bagi padat sikit gula tue.. kemudian dia tarik tali rapia & ikat.

Lepas tue dia capai pisau sekupang & potong tali rafia.
~ pisau tue kami panggil pisang sekupang pasal harga dia sekupang & dulu kat sekolah guna untuk raut pensel.

Tali & pisau sekupang tue sentiasa sangkut atas kaunter.. cuma pisau sekupang tue depa ikat pada getang getah yang dirangkai... senang nanti boleh tarik ke mana-mana.

Sy tak ingat sebenarnya nama tuan punya kedai tue, tok wan lit. Sy pakai talian hayat kejap tadi. SMS tanya kakak sy, dia kata tok wan lid ada lagi, tapi la nie duduk dengan anak dia. Padanlah rumah dia usang tak dak sapa yang duduk.

Kakak sy kata, tok wan lit nie selalu pesan, tiap kali nak balik... kalau jatuh, bangkit sendiri. Sy tak ingat pulak tentang pesan tue. Mungkin masa tue sy terlebih pemalu... nnnggge sehingga dia segan nak melawak dengan sy atau masa tue sy masih kecil.

Tapi seingat sy, sy ada kenangan yang memalukan dengan tok wan lit nie. Satu hari lepas balik sekolah, sy dengan kakak sy pergi kedai. Dia tunggu kat motor AAW 8251 & sy jalan pi masuk kedai. Sampai sekerat jalan, kakak sy panggil balik kat dia.. tapi sy taknak. Dalam kedai baru sy perasan period sy bocor & tembus ke baju sekolah yang sy pakai. Malu nyerrrrr sayerrr...

ehh kat mana kita tadi..

Ok, parit tali ayaq kat tepi rumah sy.. ada dua. Yang paling hampir kami panggil parit ta*k, yang ke dua tue parit mandi. Yang mandi tue airnya elok & bersihlah.. untuk disalirkan masuk ke dalam petak-petak bendang, boleh buat mandi jugak.

Kami selalu menangkoi kat parit-parit nielah, kedua-duanya. Tapi masa tue tak der dah la jamban kat parit-parit. Ikan banyak & besar-besar masa tue. Yang selalu dapat kalau menangkoi, ikan sepat lah.. besar-besar tapak tangan. Kalau sepat buta, macam nie..



.. ada tanda bulat kat bada, sirip bawah merah-merah sikit & saiz nya agak kecik.

Ikan sepat nak habaq mai.. orang tak pancing atau mengail. Ikan nie jenis tak makan umpan. Kalau nak tangkap ikan sepat kena pakai jala atau bubu atau menagkoi atau menggagau. Selalunya goreng ajer..


~ ala tak sedap tak sedap tara mana... lalalaalalla

atau buat masak sambal


~ mind set ajer nie & tak sedap tak sedap tara mana...

atau asam pedas...


~ tak sedap.. tak sedap... tak sedap lalalaalalla

... perghhh sib baik baru lepas makan, kalau tidak, sure tetiba rasa pedih perut :p

Bila nak angkat tangkoi nie.. kita kena buat lubang sikit kat tanah & tampan dengan tapak kaki, jangan bagi bergerak. Kemudian angkattttt... berat sebab nak lawan graviti lagi, berat sebab jala terendam dalam ayaq lagi. Kekadang punya angkat.. sampai keras perut-perut :p

Inilah kisah tangkoi & menangkoi.. yang selalunya masa musim ayaq kering. Dan inilah cara kami berpesta!

7 comments:

Ummi said...

wah...bestnya baca cite tangkoi ni macam rasa nak buat juga ..

azima said...

che ummi...
besttt.. kalau mai musim ayaq kering.. sepanjang parit tue org menangkoi :)

Mamarempit said...

ya rabbi!!! lama gile tk menangkoi.....parit pun dh tk de ikan skang ni...:(

rindu nk balik sg besar...:((

Mamarempit said...

tp kami dulu kalo musim air kering..kami menggagauu...besttt

Kuazue Mohamad said...

ahhahahah... kelongsong kertas..??
ha ingat lagi.. kecik2 duk pulun kumpul suratkabar lama.. wat kelongsong nie.. guna gam tepung ubi... hahaha.. beh sungguh.. dah dapat byk kelongsong p juai kat kedai runcit... dulu kita tak cemar alam kan... beh tul la..

azima said...

che kuazue...
orang dulu2 pakat rajin-rajin belakan. semua kerja buat sendiri.. daripada kayu api sampai lah ke kelongsong kertas tue kan... la nie nak nampak kertas surat kabar pon jarang ( sy lah tue) semua online sajork :p

gam tepung ubi tue serius pernah buat... utk gamkan kertas surat kabar yang hancur, utk buat recycle pinggan... ingat lagi kakak sy tolong kacau tepung ubi buat gam.. dia bubuh asam keping, tak bagi berkulat... :)

ibuyati said...

Kenangan mengusik jiwa...pernah menggagau dlm sawah yg kami panggil *londang* ..hah tergagau ular...lepas tuh takmo dah menggagau...