Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Monday, April 4, 2011

Jom kita pindah duduk kampung lah...

Assalamualaikum...

Hujung minggu yang letih.. jumaat malam menjahit, rasanya dos menjahit agak berlebihan malam itu. Sabtu lepas balik kerja pergi cari kain lagi.. tambah kain yang ada. Banyak warna yang dah habis & sy ingat nak standby untuk readymade raya.. moga-moga ada rezeki :p

Nak kena grab peluang apa yang ada. Walaupun kekadang kita ada peluang ke dua, tapi mungkin tak sama. Hidup hari esok makin mencabar berbanding hari semalam.. jadi semuanya nak kena siap sedia.

Tambah-tambah pula kita yang hidup di bandar nie.. tak macam hidup di kampung- kampung. Kalau di kampung, sesekali terputus bekalan.. sesak-sesak ada lagi pucuk kayu, boleh mengai ikan buat sementara.

Kakak sy di kampung, anak dia hat no dua.. rajin mengail ikan. Jemu sayur-sayur di pekan, dia masuk semak cari pucuk paku. Sesekali fikir, syoknya hidup tak payah fikir apa-apa. Jom kita pindah duduk kampung lah...

.. gamak-gamak tak ada duit, kita tanam ubu kayu ker, keladi ker, serai ker...
~ pokok kantan ker, bunga kantan la nie mahai mereput oiii.. satu bunga kantan RM 1.00

Tak pon ke sungai cari lokan, cari daun nipah buat atap ker..
~ ada ker orang pakai atap nipah sekarang? kot2 boleh supply utk orang yang buat landscaping.. buat wakaf semua tue..



Cerita tentang daun nipah nie, dulu masa sy budak-budak lagi.. pernah tengok pak sedara buat rokok daun. Ada cara nak koyak daun tue & kena ada skill gak tue...

... tapi masa sy dok berkawan dengan kekasih sy tue, sy jadi heran bila tengok sedara-sedara depa hisap rokok gulung jugak, tapi daripada kertas bukan daripada daun nipah. Bubuh tembakau & gunting bunga cengkih kemudian gulung.. rokok gulung versi jawa kot tue.

Secara jujur, dulu masa sy kecik.. sy pernah curi-curi hisap rokok daun nipah nie :p Tapi sy tak gulung sekali dengan tembakau lah. Rokok daun tue, sy cucuh & hisap. Bau dia syokk & kekadang kalau tak cucuh ke api pon.. rokok tue just gigit-gigit, pelepas gian. Ngggeeee... don't try this at home!

.. kat mana kita tadi?

Tak pon, kita buat ikan kering, ikan pekasam ker.



Tunggu time ayaq kolam Bukit Merah penuh & masa depa lepaih ayaq tue, banyak ikan. Mcam pesta pulak, ada yang mengail, ada yang menjala. Tapi ada satu teknik lagi yang lamaaaaaaa dulu kami guna pakai untuk tangkap ikan. La nie kalau nak cari memang payah nak nampak... menangkoi.

Teringat lagi dulu, duduk atas bataih tali ayaq & sekejap-sekejap angkat tangkoi kot-kot adapt ikan. Tapi masa tue kecik lagi... nak angkat tangkoi pon tak larat lagi.

Ataupun kita anyam mengkuang ker kan?



Arwah mak sy boleh la kalau nak anyam tikaq mengkuang nie.. tak la lawa sangat, herot petot ajer & jenis yang biasa ajer, tak ada kelarai apa-apa pon. Kalau nak masuk dalam bidang nie, nanti-nanti kita perkembangkan skill lagi, buat bakul ker kan...

.... janji kita duduk boleh hidup di kampung. Tension hidup kat bandar nuh, nak masuk jamban pon kena duit... fedap!

Sy nak ke kamdar.. usya kain lagi :)

Pasal mengkuang tue nanti sy update lagi... ada kenanngan yang sentimental bila sebut tentang mengkuang ;)

5 comments:

Melor said...

melor suka hidup di kampung. Yang tak bestnya upah jahit kat kg murah giler. cam mana melor nak ambik upah menjahit. huwaaa.....

Aku said...

yelah, dah memang org kg n ade kg kan.. kite pun nak balik kg.. cadang2 lagi 5 tahun kami hijrah ke kg :)insyaallah..

Kuazue Mohamad said...

yer la awak.. idup kat kpg beh.. tapi kpg dulu la.. kampung la nie tak sama cam dulu.. mana ada la nie nak cari org menangkoi... huhuhu... tahan bubu,.. p sat pusat bandar parit buntaq.. tak srupa dah suatu ketika dulu.... RINDU nya kenangan ituew...

Mamarempit said...

arwah atok abah akak dulu pun gulung pakai kertas...nipisssss ajer kan....heheheh

arwak atok mak plak isap rokok white horse..ngahahahahah....

azima said...

che melor..
kann.. kat kampung baju kurung belas2 ringit jaa.. tak berapa masyukk lah kan? nak tamoung balik mana yg kurang tue nanti pening kepala pulak :p

che aku..
kg kat mana? syok lah no... kami lagi 5 tahun kat mana pon tak tau, seriyau nak pikir :p

che kuazue..
ingat dak lagi cam mana rupa tangkoi tue? ingat tak lagi cara cam mana nak angkat tangkoi tue.. best kan menangkoi...

che mamarempit..
haah kertasnya nipis & sy teringin nak cuba sebenarnya.. bau cengkihnya tue masyukkkk ajer :p cool giler arwah atok mu :)