Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Wednesday, December 16, 2009

Tutup kedai lagi...

Assalamualaikum...
~Sy tutup kedai lagi ya, start esok.. khamis sampai ahad. Utk kenduri sebelah adik sy pulak.

Lunch tadi sy sempat jahit silang pangkah baju yg sy nak pakai utk kenduri hari sabtu nie. Thehheheee... kain dah beli lama, smlm baru sempat jahit. Smlm sy pk punya pk... utk jimatkan masa, sy nak buat jubah labuh, butang depan. Tapi butang takat pinggang saja.. & pakai dengan seluar. Kul 12 tengah malam semalam... dah siap & try pakai. Ok jugak.. tapi sayang corak ajer yg spoil, banyak corak membuatkan sy nampak lebar... ~nggeeee... salahkan corak, padahal orgnya yg lebar!

Dah siap tue, terus sms kat kakak sy. Bagi tau dia baju sy dah siap.. dan bila pakai rasa cam artis! Meahahahhahahaaa.... saja bajet diva sikit. Semua pakai baju sedondon.. beli dlm 30 meter ituhari. Depa buat baju kurung & pesak gantung saje... baju sy ajer yg lain. Itu yg saja up cam artis. Diri ini... mana ada macam artis. Rupa tiada, body pon kurang .... nngggeeee body terlebih!

Ok, drop pasal tue, jom sembang2 kosong lagi kita hari nie... selalu kita plan utk masa depan, tak sedar ngan apa yg lepas. Tapi bila sampai satu masa... baru tersedar. Bahawa anak2 buah kita, tinggi dah kalah kan kita dah. Padahal dulu.. comot bersememeh ajer, sekarang dah kuar misai semua.. semua pakat dah baligh dah thehhehheee.

Tengah buat keje.. ada lah budak dok menyelit, perati kita wat keje. tanya hang anak sape? Padahal anak sepupu sendiri ajer... hai anak sepupu pon dah tak kenal. Itulah sepupu pon anak dah berderet2... cepatnya masa berlalu.

Kekadang sayu pulak rasa... bergitu cepat masa berlalu, diri sendiri pon usia pon dah makin meningkat. Tambah2 lagi sayu bila kenang orang yang tak ada... lagi la rasa sayu kalau terpandang pada benda2 yg mengingatkan dia.



Sy belajar satu kuih baru ituhari. Kuih2 nie kawan kerja kakak yg ajar... nama kuih lom dikenalpasti. Balik dari akad nikah tue.. tengok depa tengah pulun goreng sampai peluh bercerau.. nak on kipas takut api dapur mati. ~gigihnyaaa!

Apa pon sy rasa cam nak bubuh nama sendiri... thehehe kuih bihun goreng sira gula. Masa 2nd batch tue sempat risik2 resepi & kuih nie mudah sangat nak buat.. tapi kena buat dengan pantas & tangkas. Bahan-bahan yang diperlukan : bihun 500 gm, gula 4 senduk kecil, air 4 senduk kecil, pewarna (ikut suka) & minyak utk menggoreng.

Bihun yg dah timbang tue.. kecai2kan~ lerai2kan dari bergumpal. Masak gula dengan air, masuk pewarna. Masak sampai gila larut.. tak perlu sampai gula pekat rasanya. Gaul bihun ngan air gula tadi.. ketepikan.

Panaskan minyak.. seeloknya dlm kuali tebal, bila minyak dah panas.. jemput ambil sikit bihun & goreng. ~ cara dia cam org goreng soon utk buat soto lah! Bila api cukup panas, bihun tue akan kembang & garing elok.. so api kena jaga elok2. Bila dah angkat.. ambil 2 bekas ~ bekas/container tue mesti sama bentuk & boleh di tindan sekali. Ituhari depa guna bekas plastik yg org bubuh manik. Atau boleh jugak guna container jelly cam gini lah...



So, bihun yg dah goreng cepat2 masukkan dlm container pertama, then gunakan container kedua tindan masuk & padat-padatkan~jangan tunggu sampai bihun sejuk, tanak melekat nanti. Sy tak tolong, tengok ajer masa nie.. risau kalau Ishak menyelit, pasal ngeri dorang goreng kat bawah.. minyak panas tuee.

Sy sayu bila tengok pic kuih tue.. talam tue mengingatkan kepada arwah mak sy. Dia mmg cukup suka beli pinggan mangkuk, alat2 dapur... senang kalau nak kenduri kendara katanya.



Nie pulak hantaran utk ke pihak perempuan. Tak banyak.. ada 5 dulang ajer, pasal bertunang dulu dorang dah bagi macam2..

Sy sayu bila tengok pic hantaran nie.. tikar mengkuang tue arwah mak yg buat sendiri. Orang dulu2 kan.. kalau ada tetamu yg datang, cepat2 hampar tikar mengkuang cam gini.. sopan la sikit & tanak sejuk kalau duduk di lantai. Tapi sayang sungguh anak2 arwah tak der sorang pon pandai buat tikar mengkuang.. bukan senang nak buat, kerja leceh. Tapi sayang la dah tak ada pelapis..

Sy rasa balik kg nanti.. sy nak snap barang2 yg arwah sayang & simpan. Tak dapat simpan barang.. tengok pic pon jadilah. Sekurang2nya.. dia kita kenang, dekat di hati kita & doakan dia selalu..

0 comments: