Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Thursday, September 23, 2010

Tips pakai tudung syria & tips tangan baju terpendek

Assalamualaikum..

Dulu lah kan.. masa satu hari tue, sy dok baca status mak2 budak kat FB, katanya anak2 depa dah terima masuk sekolah bla bla. Pastue sy dok pelik lah... aiikkk bukan masuk sekolah nak register kena tunggu hujung tahun ka?

Haaaaaa... nie mai nak cerita. Kita nie time kerja & balik rumah internet bleh kata 24 jam, sedara ada anak sekolah ramai, kengkawan yg ada anak sekolah pon ramai. Tapi, bila tiba ttg pendaftaran anak sekolah boleh pulak terlepas pandang. Mmg tak teringat langsung2 nak tanya kat orang.. pasal dok sangka, pendaftaran masuk darjah satu tunggu hujung tahun & nanti naik kain rentang.. pi register masa tue.

Bila cek internet, rupanya pendaftaran dah bukak bulan 4 lagi. Ambikk kauuu.. masa tue August dah & pendaftaran pon dah tutup!

Ya ampunnn.. taktau apa nak gambar masa tue, cuma dok ingat.. siannn kat Idris. Mmg tue saja sy dok pikiaqq.. sedih memanjang, apa pon tak seronok.. tapi makan lalu la jugak :p

Register jugak kat internet, esoknya tue pi register pulak kat sekolah. Dan hari nie... baru lega rasanya. Tadi pagi pi buat pengesahan masuk sekolah... ada 5 lagi budak yang senasib ngan anak sy :p mak pak depa dokk melangut, ralit tunggu sampai hujung tahun serupa cam sy... ahahhahaa.
~ dah setel nie bleh la gelak, cuba kalau dulu.. serupa tapai basi ja senah!

Okeh sambung dulu apa yg sy hutang cerita sblm raya.

Tips pakai tudung syria bagi jangan melekap sangat & membujur sikit muka. Inner syria nie ada 2 cara yg dok jual. Satu jenis sekeping cam tue saja.. satu lagi 2 lapis, serupa cam kain batik sarung tue.

Kalau yang dua lapis tue.. boleh ubah2 pakai. Cam pakai kain batik sarung lah.. pakai bunga kat depan boleh, bunga pusing bubuh kat belakang pon boleh. Dlm pic nie, inner syria jenis 2 lapis. Warna hijau lumut, kelabu & pink.

1. Tetas SEMUA penyambung inner syria tue, kemudian jahit tepi kedua2 hujung inner.



2. Spary fabric starch brand KIWI & iron untuk kejungkan sikit fabrik :p

3. Letak inner atas kepala & pinkan bahagian inner yg hendak di jadikan bahagian depan. Boleh samaada nak pin di bawah dagu atau pin ke belakang. Sy suka pin bawah dagu.. kemas & muka lagi membujur..
~ lagi membujur, lagi comel kikikikkk.. comel ker masalahnya?



4. Belakang inner yang terbuka tue boleh ajer simpul utk kemaskan. Dan kemudian pakai tudung syria. Kalau inner dua lapis, boleh jugak alih pakai pink kat depan, kelabu & hijau lumut kat belakang. So.. dah jimat!



Nie pulak tips kalau tangan baju terpendek. Beli renda yang ok sket, balik jahit tampal pada tangan. Dan lagi satu cara, skrg nie tgh fesyen tangan kedut2 jahit benang getah... bleh ambil balance kain perca, jahit kedut2 kemudian attach ke tangan baju. Tapi utk baju nie kain perca tak ada... so wat to do, jahit renda jer lah.

4 comments:

Sellynna said...

kak.. kalu baju tependek camne? kalu letak renda2 cam pelik gak.. adeh..

azima said...

che sellynna..
baju tue baju kurung atau baju moden, fesyen2?

Mila@Rimbun said...

azima, awak bernasib baik sekolah tuh tak ramai murid, sbb tuh bole lg register, kalau kat tempat yg ramai budak nak register, masa umur 5 tahun dah kena register tau. kalau lambat, kena g sekolah yg jauhler nampaknyer...

azima said...

che rimbun..
itulah rusau gak.. yg sy berkenan nie mmg tak berapa ramai murid, jalan pon tak sesak.. yg satu lagi tue besar & jalan sesak & kena seberang jalan besar.. agak bimbang jugak