Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Friday, September 3, 2010

tips buat slab utk reflexology

Assalamualaikum..

Okeh, ayuh DIY lagi.. kali nie nak ajaq cam mana nak buat slab utk reflexology. Kalau pi Sungai Buluh, satu keping slab jer dah berpuluh... uiii kuruih poket macik nak oiiii. Idakk ler mampu, kalaulah macikk nak bagi orang makan slab masa raya nie... mau jugak membeli. Aterr buat sendiri jer lahh....

Berkat macik berbapak & berbakak mertuakan si tukang rumah.. kerja2 simen & kerja2 kayu simple2 cam gini, boleh la buat serba sesikit.

Kerja macik duduk dalam opis tak mengeluarkan peluh & rutih harian samaaaa jaaa.. so macikk kenalah buat samting lah sikit utk bagi gerak-gerakkan sendi2. Macikk kalau ada org join sama buat banda2 cam gini sukup suka nakk oiii... lagi macik rasa kuat, beg batu hat 20 kilo tue masik boleh kelek & duduk bersimpuh ayu..
~kehkekehh.. ayu ker masalahnya :p

... di tepian (tepian kali?) balcony, ambil tender susun batu.

Hat kerja2 yang kena bertukang.. pakai drill, pakai skru.. karang terskru tangan, kurang duit hantaran. Yang tue biar org lain yang buat, macik pose2 ayu.. jadik mandur :p
~ yeker ayu? sedarlah dirikkk.. katanya.


~ guna kayu 1" x 2" (kayu satu dua) utk buat jig slab.. skrukan antara kayu (slipar itu bukan utk dijual :p)


~ jig slab buat spt nie.. 2 sisi biar lebih utk mudah buka jig bila simen keras nanti. Ituhari macik dah silap bagi tips, jig bentuk d.. bukan d kecik, D besoo daaa!


~ bancuh simen, sukatan bancuhan, main pakai agak2.. lebih kurang cam bancuh jemput2 jer, agak2 lembik tambah tepung, keras tambah air :p Bancuh dalam tong cat nie, sbb sayang nak buat atas tanah.. nanti rosak tanah. Dlm 1/2 tong pasir, 5 scoop simen, scoop yg mcm dlm pic bawah nie.. air agak2.


~ lapik lantai sbb buat kat balcony rumah.. senang tak kena hujan. Lapik lantai pakai siling rumah (beli ler kat hardware sekeping dua) & lapik surat kabar lama. ratakan simen 1 lapis dulu.. kalau batu beso2, bagi nipis lapisan simen nie...


~ letak dawai mcm nie utk bagi kukuh slab. make sure dawai jangan ada yg terjungkit2.. nanti susah nak tanam batu. & lapiskan lagi sampai penuh.. ratakan bagi cecantik yer.


~ cucuk / susun batu ikut kreativiti.. tunggu dalam 2 hari, baru buka skru. Dah siap..

2 comments:

Sellynna said...

kak.. batu2 putih tu bli kt mana? nursery ke? bape ringgit ek?

azima said...

che sellynna..

beli kat nursery sungai buluh... rm 10 per pack.. ada lagi satu tempat rm 9.90 per pack (one pack = 20kg)