Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cari..

Loading...

~Sticky:

~Gunakan Cari.. di atas untuk memudahkan carian..

~ Akaun masih aktif, sy masih jual nota.... cuma lama x login blog... lupa password! LOL

~ Jika x dapat view pic tutorial.. sila ke fb sy Azura Jaafar Tailor Lycra



Tuesday, November 6, 2012

langgar pantang....

Assalamualaikum...

Dulu masa bersalinkan si Ishak, sy masih kerja & cuti bersalin dua bulan.... sepanjang 2 bulan tue yang sy ingat, sy asyik menjaga luka cesarean tue. Dah kering elok tapi naik biji air di satu dua tempat & berair balik. Tension betul... rasa nak mengamuk pun ada, :p

Orang bersalin secara cesarean nie, almaklum lah tak boleh berbengkung bagai & kulit perut yang lebih tue pun terlondeh & melipat tutup bahagian yang dijahit... itu sebab kawasan tue akan lembap kalau berpeluh.

Sebelum bersalin ituhari, sy menggagau jugak cari info2 macam mana nak jada diri kalau bersalin secara cesarean. Ada juga info yang membantu... tapi tak banyak. Sy plan juga kewangan untuk 2 bulan, pasai dok ingat nanti kalau-kalau jahitan cesarean tak ok... kena lajak cuti menjahit, ada lah duit utnuk sy cekau buat sementara waktu.

Bila bersalinkan si Ilyas nie, alhamdulillah rasaya dalam hari ke 30 tue dah rasa kuat sikit. Sy jenis yang penakut sikit, kalau tengok orang berdarah ker, berjahit ker... rasa ngeri & rasa sakit sama. Jadi bila sendiri yang kena jahit... daripada hari 1 sampai ke hari 30 tue maknanya sy tak tengok pun luka tue. Jadi bila hari 30, kiranya bila sy dah tengok... maknanya sy rasa macam dah ok, baru ada kekuatan untuk tengok :p

Tapi sy kena beringat jugak, jaga makan & jangan berlebih dalam buat kerja... pasal luka dah ok, tak bermakna dalaman dah cukup sihat. Hari nie hari ke 41... sy masih juga akan terus berpatang walau dah habis pantang pun, untuk berjaga-jaga. Ada sesetengah yang sy dengar, walaupun luka dah ok, ada yang keluar nanah sikit walau bersalin dah lama.

Sy ingat nak berkongsi sikit info, apa yang sy buat masa dalam berpantang kalau bersalin secara cesarean nie. Untuk selesakan diri untuk bergerak, sy pakai bengkung juga... pakai bengkung yang ada cangkuk2 sahaja. Tapi ituhari sebelum bersalin, sy beli bengkung yang ada velcro... jadi senang dan ejas2 & nak pakai pun jimat masa.

Sebab kalau tak pakai bengkung langsung, bila berjalan rasa bergegar & rasa sakit kat perut. Lagi pulak, bersalin secara cesarean nie... kalau batuk atau bersin hatta ketawa pun jadi menakutkan.
~ jadinya untuk minggu2 awal tue.... memang tak ada lawak2 yang kelakar2, sape buat kelakar.... rasa macam nak bagi pelempang ajer rasanya... ahahhaha.

Bila nak batuk tue, sy akan cari apa2 macam bantal untuk tekan di perut. Kalau tak ada, cepat2 duduk dan bongkokkan badan ke paha... supaya luka tue tertutup, kalau tidak rasa macam nak meletup ajer perutnya tue :p

Losyen panas pun kena juga standby... ituhari sy beli gel sireh, tapi rasanya terlalu panas... sy belasah ajer cream mustajab pati halia superhot husband sy punya :p Tak berani pulak pakai cream yang panas2 sangat.... takut terkena tangan & tak perasan pi pegang baby plak, naya jerrr. Cream tue pun sy tak sapu2 guna jari... main tenyeh2 macam tue sahaja.

Ada orang tanya sy dulu, bila bersalin secara cesarean... mandi tak? Orang yang tanya sy tue.... dia tak mandi. Makkkk aiii, sy jenis tak tahan kalau tak mandi... pening kepala nanti. Sy mandi & sabun2 bahagian bawah dulu... kemudian mandi & shampoo pulak bahagian atas. Dan siap semua baru jirus semua sekali. Jadinya tak lah kenjah air sangat & luka tue tak lah kembang.

Keluar dari bilik air keringkan badan dan untuk kawasan luka keringkan pakai hairdryer. Sy kan tak berani nak lap2 kawasan luka tue... jadinya macam tue lah cara sy keringkan. Kemudian, lipat dua lapis tisu & lapik pada kawasan luka tue. Sy pakai tisu untuk bagi kering kalau sy berpeluh nanti.

Sy dapat petua, asah buah manjakani & sapu kat tempat luka... katanya cepat kering. Tapi itulah... nak sapu macam mana, tengok pun tak berani kannn... jadinya sy ketuk & rebus buat air minum & jirus ke luka. Pahit ya ampunnn... tapi gamak sy minum jugak daripada sapu, punyalah penakut :p
Tapi bila si Ilyas kena kuning... sy stop semua herba2 & jamu.

Si Ilyas kena kuning sampai sebulan lebih.... lama sungguh. Masa dia kena cucuk untuk 1 bulan tue, still kuning gak lagi. Punya lah berubat & ikut petua macam-macam, tanak turun jugak kuning dia. Ada yang suruh bagi air halwa kundur, air sengkuang cina, mandi air daun kucai & mandi ubat herba cina pun pernah...lama2 tue biaq lagu tue ajer & dia koi turun sendiri.

Untuk makan, masa minggu pertama tue sy makan ikan haruan untuk buat lauk & ambil Gamat Gold. Lepas2 tue lauk sy ikan siakap & selang seli dengan ayam. Ada orang kata ayam tak boleh amkan, gatal... tapi masa kat hospital tue, dah makan ayam... jadinya berani lah makan ayam. Sy pernah baca di internet, jangan amalkan makan ikan haruan tuap2 hari... pasal kalau terlampau kerap, tisu2 baru terlebih banyak & ada parut2 timbul. WA

... apa lagi yang boleh dikongsi? nanti kalau teringat sy tambah2 lagi

Ituhari dah kemaruk sangat nak menjahit, sy jahit baju2 sendiri & oder daripada kakak2. Dan antara hasil langgar pantang....


~ peplum ituhari, dah siap..


~cecuba pinkan lace, tp untuk sy... yang x ada lace, simpe.


~ baju untuk pakai jalan2... tapi ishak komen, kaler dia tak cantik katanya LOL

11 comments:

Kuazue Mohd said...

wah.. santek kaler maron or red tuu... sbb si model kejung yg pakai.. imagine tetembun mcm saya nie.. ??!! rasa2 boleh kah??? pengsan..!!!

Suzie said...

Cantik yang merah tu .Saya caesar anak no 3 .60hari pun still ada nanah di hujung tempat mati jahitan .tapi kecik je besar lubang jarum tapi itu pun takut juga ...

azima said...

kuazue... boleh jer tembun pun, kalau tak.. tak merasa :p

suzie
org yg mengurut sy ituhari, dah setahun bersalin, tetiba keluar nanah kat tmpt jahitan tue... ngerikan... nak kena jaga elok2

wann sury said...

cantik jugak...tengah belajar nak buat tp tak reti sambung pulak..boleh buat rujukan ni..

nnti singgah ler blog wan ye...

wann sury said...

jom cuba premium beautiful..insya allah yang lepas bersalin kawasan luka cepat sembuh...

azima said...

wann...

tqtq... huhu kami marhaen, tak mampu PB yang ribu riban tue, dengaq pun takuttt :p

bada said...

kak..ada tutorial peplum(betul ke saya eja)hihi

azima said...

bada... tak ada, maaf yer

bada said...

tq :-)

Fatin Lidya Syafinaz said...

salam , cik boleh saya nak tanya kalau saya nak beli nota baju blouse untuk dewasa berapa ye harganya ? thankyou

azima said...

salam, fatin.. nota 12 notq blouse rm 15.. add poslaju sjung rm 7